Menu
  • Incl.Excl.
    BTW
  • 0
    Sluiten

    Categorieën

    Filters
      Zaterdag 19 September 2021

      Welk anker heb ik nodig?

      Ankeren is voor een groot deel een kwestie van vertrouwen. Goede ervaringen met een anker dat je al jaren gebruikt, zullen je het gevoel geven het juiste type te hebben. Maar heb je het wel eens nodig gehad in extreme situaties? En hoe zou het zich houden in een ander vaargebied? Voor velen van ons is het mysterie rond ankers voldoende reden er niet aan te beginnen. Je hele hebben en houwen aan één draad en vervolgens rustig zitten of zelfs slapen. Kun je daar niet tegen, dan mis je helaas wel veel mooie plekjes en momenten in je watersportleven. Bovendien, bij motorpech of het vastlopen op een ondiepte aan lagerwal kan een anker je enige redding zijn. Je kunt het juiste anker maar beter bij je hebben.


      Maar helaas, hét juiste anker bestaat niet. Ieder type heeft z'n ideale toepassing. Belangrijke factor daarbij is de soort ankergrond, deze is niet altijd hetzelfde. En om te voorkomen dat je een hele collectie ankers op het voordek hebt liggen, is een compromis nodig. Je eigen stalen poldermodel zogezegd. Of van aluminium, want was vroeger vooral het gewicht van het anker de bepalende factor, tegenwoordig draait het steeds meer om de vorm. Voor een harde bodem moet het deel dat zich ingraaft puntig zijn, terwijl op een zachte ondergrond deze zogenaamde vloeien breed moeten zijn. De kunst is een combinatie te vinden van goed ingraven en goede houdkracht. De beoordeelde ankers zijn geselecteerd en getest op dit compromis.


      Veel voorkomende ankers zijn van de merken Britany, Talamex en Fortress, Guardian, DC anker, CQR en Allpa. Deze ankers zijn al geruime tijd op de markt, maar nog steeds actueel. De Britany is van staal en de Fortress van aluminium. Beide zijn platte ankers die het vooral moeten hebben van brede vloeien. Behalve platte soorten kennen we ook het ploegschaaranker. Binnen deze groep is die van CQR de klassieker. Veel gekopieerd, maar lang niet altijd met vergelijkbare prestaties. Jongere ontwikkelingen leverden ankers op met de namen: Delta, Kobra, Oceane en SPADE. Het Delta- en Kobra-anker zijn moderne varianten op de oudere ploegschaarankers. Hoekiger van vorm en eenvoudiger in de productie. De Oceane- en SPADE-ankers vallen onder het type spadeankers. Ook al is spade een afgeleide van de firmanaam, de ankers hebben een vorm die met enige fantasie op een spade lijkt. Deze groep is bezig met een flinke opmars.


      Behalve bij het type ankergrond, kies je een anker dat past bij het schip. De windvang van de boot is daarbij een belangrijk item. Denk bijvoorbeeld aan vrijboord, opbouw, stuurhuis, mast en verstaging. Hoe zijn de onderdelen ten opzichte van elkaar geplaatst? Zijn ze gestroomlijnd en hoe hoog zitten ze? Hoe hoger boven de waterlijn, hoe hoger de winddruk. Zaken die per schip nogal variëren. Praktischer is het om te kiezen aan de hand van de tabellen van fabrikanten en leveranciers. Hierbij wordt de grootte van het anker vaak gerelateerd aan de scheepslengte of de waterverplaatsing. Kies bij twijfel een maat groter. Om zwakke schakels — het Chazia Mourali-syndroom — te voorkomen, dienen ook ankerlijn, sluitingen en dergelijke de juiste afmetingen te hebben. Minstens drie- à viermaal de maximale belasting is aan te raden. Door bovendien een ankerketting, ankerlijn met loden kern of een ankergewicht te gebruiken, hangt de lijn of ketting goed door. De ankersteel komt zo goed horizontaal te liggen, waardoor het anker zich beter kan ingraven. Bovendien zal een doorhangende lijn of ketting tijdens het strekken de krachten absorberen en die geleidelijk overbrengen op het anker. Dit is beter voor de houdkracht en vermindert rukachtige bewegingen. Ook voldoende lengte steken draagt hiertoe bij. Drie- tot zesmaal de waterdiepte, bij voorkeur zoveel mogelijk.


      Britany Anker / French Anchor

      Een eenvoudig plat anker volgens een concept van alweer een jaar of dertig oud. Dit anker is breed toepasbaar. Het anker graaft zich goed in en levert bij de duurtest betrouwbare resultaten in zowel zand als steenmengsel. Iln slik is het minder goed en ook de maximale houdkracht lin zand en steenmengsel is niet echt hoog. Een sterk punt is de prijs. Dit maakt het anker tevens interessant als tweede anker. Het is uitgevoerd met de bevestigingsmogelijkheid voor een neuringlijn. Voor de bevestiging van een ankerboei en het ophalen van het anker.


      CQR Anker

      Good Old CQR is de klassieker onder de ploegschaarankers. Er zijn vele kopieën, maar dezelfde kwaliteiten worden zelden gehaald. Het anker kan bij veel schepen voor op het schip worden opgeborgen, vaak in combinatie met een boegrol. Je moet dit anker voorzichtig dragen; klapt het ter plaatse van het scharnier om, dan kunnen je vingers bekneld raken. Het graaft zich goed in, behalve in steenmengset, daar gaat het wat moeilijk. Eenmaal ingegraven geeft het goede houdkracht, in slib iets minder. Ook de maximale houdkracht is goed. Er kan een neuringlijn worden bevestigd. 


      Delta anker

      Wat betreft productie de vereenvoudigde uitvoering van het ploegschaaranker, maar wat betreft prestaties niet. De starre constructie maakt het anker goed hanteerbaar. In zowel zand als steenmengsel is de maximale houdkracht goed. De duurtest geeft in zand en slib de beste resultaten. Ook in steenmengsel graaft het Delta-anker zich goed in. De mogelijkheid tot het bevestigen van een neuringlijn is aanwezig.

      Fortress Anker
      Een goed hanteerbaar lichtgewicht anker. Het wordt in onderdelen aangeleverd en met een schroevendraaier en een tang of sleutel is het in elkaar te zetten. Helaas zijn de moeren niet zelfborgend. Het anker graaft zich in zand volledig in en biedt dan uitstekende houdkracht, ook in de duurtest. Hoe hoger de trekkracht, hoe dieper het zich ingraaft, in de test een halve meter diep. Een neuringlijn voor het ophalen is dan ook nodig. De bevestigingsmogelijkheid hiervoor dient te worden verbeterd. Een goed compromis is het anker niet, in steenmengsel en in slib presteert het slecht.



      DC Anker
      Uiterlijk vertoont dit anker grote gelijkenis met het Deltaanker. Toch is het anders. Het DC-anker is verkrijgbaar met een vaste schacht en heeft een gebogen vorm. Het anker is goed te dragen en op te bergen (bijvoorbeeld op een boegrol). Het graaft zich goed in, de maximale houdkracht is prima. Samen ltnet de nette afwerking en de scherpe prijs is dit anker een aanrader.

      Paraplu anker
      Dit anker noemen ze een paraplu anker omdat het makkelijk uit te vouwen is zoals een echte paraplu. Door de holle vloeien en de verzwaarde stok is dit anker geschikt voor vele ondergronden. Daarnaast is het een anker die goed op te vouwen is en op te bergen. Dit anker wordt vooral als tweede anker gebruikt of als hoofdanker voor kleinere boten. Het is een prima anker om een middag voor anker te liggen. 

       

       

       

       

      Tips en tricks voor je boot

      Recente artikelen