Menu
  • Incl.Excl.
    BTW
  • 0
    Sluiten

    Categorieën

    Filters
      Vrijdag 25 Maart 2023

      Je boot vaarklaar maken: het onderwaterschip

      Het seizoen staat voor de deur. De temperaturen stijgen en de dagen worden langer. De hoogste tijd om weer het water op te gaan! In een reeks van blogs nemen we je mee in hoe je je boot vaarklaar maakt voor het seizoen. Zo heb je bij iedere stap een handige uitleg en checklist om het hele seizoen goed uitgerust het water op te gaan. We beginnen bij het onderwaterschip.

      Het is belangrijk om te weten dat het inspecteren van het onderwaterschip voor het vaarseizoen cruciaal is. Door alles grondig te inspecteren, kun je mogelijke problemen vroegtijdig opsporen en voorkomen dat deze problemen tijdens het varen ontstaan. We nemen onderstaande checklist stap voor stap met je door:

      1. Controleer alle afsluiters en zelflozer op corrosie en werking.
      2. Controleer de staat van het roer en het roerbeslag
      3. Controleren standpijp
      4. Controleer de romp (op osmose of putcorrosie)
      5. Verwijder losgelaten verf of roest & breng nieuwe antifouling aan
      6. Controleer de anodes en vervang indien nodig
      7. Controleer de schroefasspeling en inspecteer de schroef op beschadigingen.
      8. Controleer de speling van het roer.

      Controleer alle afsluiters en zelflozer op corrosie en werking
      .
      Het regelmatig controleren van de afsluiters van je boot is van groot belang voor de veiligheid en goede werking van de boot. Afsluiters kunnen aan corrosie onderhevig zijn en daardoor niet meer goed functioneren. Ook kan het zijn dat de afdichting niet meer goed werkt, waardoor er lekkages kunnen ontstaan. De afsluiters controleer je door ze te inspecteren op roestplekken en scheurtjes. Kom je deze tegen vervang de afsluiter dan direct!

      Verder controleer je of de afsluiter soepel openen en sluiten. Door het aanbrengen van een beetje vet of olie gaat dit waarschijnlijk weer een stuk beter. Ook zelflozers moeten worden gecontroleerd op corrosie, vooral omdat ze zich vaak op de waterlijn bevinden. Door de dikte van de pijp te controleren, kun je mogelijk corrosieproblemen opsporen en deze tijdig verhelpen.



      Controleer de staat van het roer en het roerbeslag
      Daarnaast is het belangrijk om de staat van het roer, roerbeslag en roerkoning te inspecteren. Zorg ervoor dat alle bewegende delen soepel werken en dat er geen tekenen zijn van slijtage of beschadiging. Een grondige inspectie kan eventuele problemen vroegtijdig aan het licht brengen en voorkomen dat kleine problemen uitgroeien tot grote problemen. Op deze manier kun je met vertrouwen het water op en veilig varen.

      Controleren standpijp
      Vergeet ook niet de standpijp te controleren. Deze verticale buis of pijp die door het dek steekt en wordt gebruikt om water in en uit de boot te pompen wordt meestal gebruikt voor het vullen van de watertank of voor het afvoeren van water dat zich in de bilge of de machinekamer heeft verzameld. Vaak heeft de standpijp een afsluiter, zodat het water niet ongewild kan wegstromen. Het is belangrijk om de standpijp regelmatig te controleren op corrosie, lekkages en andere gebreken om problemen op het water te voorkomen.

      Controleer de romp (op osmose of putcorrosie)
      Osmose is een probleem dat optreedt wanneer water doordringt in de gelcoatlaag van de romp en zich ophoopt tussen de gelcoat en het glasvezel. Hierdoor ontstaat er druk en ontstaan er uiteindelijk kleine blazen of bobbels in de gelcoat. Dit kan uiteindelijk leiden tot het loslaten van de gelcoat en ernstige structurele schade aan de romp.

      Er zijn verschillende manieren om met osmose om te gaan, afhankelijk van de ernst van het probleem. Een veelvoorkomende behandeling is het droogleggen van de romp en het verwijderen van de gelcoat en de aangetaste vezels. Hierna wordt de romp behandeld met een osmosebehandeling, die bestaat uit het aanbrengen van een speciale epoxyhars op de romp om te voorkomen dat er opnieuw vocht kan binnendringen. Vervolgens wordt er een nieuwe gelcoatlaag aangebracht. Het is belangrijk om het probleem van osmose zo snel mogelijk aan te pakken om verdere schade aan de boot te voorkomen. Als je vermoedt dat je boot lijdt aan osmose, is het verstandig om contact op te nemen met een professionele jachtservice om de ernst van het probleem te bepalen en de juiste behandeling te adviseren.

      Heb je een aluminium of metalen schip of boot? Ook dan kunnen soortgelijke problemen ontstaan. Dit noemen we put corrossie of put roest. Er ontstaan kleine, diepe putjes of gaatjes in het metaal, die de integriteit van het oppervlak aantasten en de levensduur van het metaal kunnen verkorten. Putcorrosie kan onder andere optreden bij aluminium, roestvrij staal en koolstofstaal. Het is daarom belangrijk om regelmatig de staat van het metaal op de boot te controleren en eventuele corrosie tijdig te behandelen om verdere schade te voorkomen. Ook hier geldt het advies om een professionele jachtservice de ernst van het probleem te laten bepalen en de juiste behandeling te adviseren.

      Verwijder losgelaten verf of roest & breng nieuwe antifouling aan
      Naast de controle op osmose of corrossie is het altijd goed om je romp te ontdoen van oude losgelaten verf of roest plekken. Indien nodig breng je nieuwe antifouling aan. De keuze voor antifouling is afhankelijk van wat voor boot je hebt. We hebben hier een blog over geschreven




      Controleer anodes en vervang indien nodig
      Het is belangrijk om de anodes regelmatig te inspecteren en te vervangen wanneer ze sterk zijn gecorrodeerd om ervoor te zorgen dat de bescherming tegen corrosie goed blijft functioneren.

      Controleer de schroefasspeling en inspecteer de schroef op beschadigingen.
      Het controleren van de speling op de schroefas van een boot is een belangrijk onderdeel van het onderhoud en de veiligheid van de boot. Pak de schroefas vast en probeer hem op en neer te bewegen. Als er speling is, zal de schroefas heen en weer bewegen in de pakking. Het is belangrijk om de speling op de schroefas niet te negeren, omdat dit kan leiden tot schade aan de schroefas, de pakkingen en andere delen van de boot, evenals een verminderde veiligheid en prestaties van de boot. Vraag zo nodig een professional of de veiligheid gewaarborgd blijft,

      Controleer de speling van het roer.
      Dit zelfde geldt voor de controle op de speling op het roer.

      Tips en tricks voor je boot

      Recente artikelen