Menu
  • Incl.Excl.
    BTW
  • 0
    Sluiten

    Categorieën

    Filters
      Maandag 29 September 2021

      Buitenboordmotor onderhoud, zo doe je dat!

      Buitenboordmotor onderhoud

      Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen. De ervaring van onderhoudsmonteurs leert dat het meestal niet jaarlijks nodig is om bijvoorbeeld een benzinefilter te vervangen. Of de impeller van de koelwaterpomp. Calamiteiten uitgezonderd natuurlijk. Het vervangen van de impeller van de koelwaterpomp kunnen de meeste watersporters trouwens het beste door een monteur laten doen. Hierbij moet de onderzijde van het staartstuk gedemonteerd worden. Een bevestiging die niet universeel is en die bij demontage nogal kwetsbaar kan zijn, vooral als bouten/schroeven erg vast zitten. Bij buitenboordmotoren die een normaal leven leiden, is de vervangingsinterval van benzinefilter en impeller al snel een paar jaar.       

      Zorg voor het opbergen van je motor dat alle benzine uit de leidingen verdwenen is. Sluit het brandstofkraantje en laat de motor draaien tot hij ermee ophoudt. De benzineleidingen zijn dan leeg. Controleer zo goed en zo kwaad als dit gaat het inwendige van de benzinetank op vuil. Zorg er bovendien voor dat de motor als laatste op zoet water heeft gedraaid, om de koelkanalen door te spoelen. Zoutwatervaarders koppelen eventueel een tuinslang aan de drinkwaterkraan en aan de wash aansluiting op het motorstaartstuk. Sla voor dit laatste eventueel je instructieboekje erop na. Tot zover de tips voor het komende najaar. Nu de werkzaamheden die nodig of raadzaam zijn voor een jaarlijkse basic onderhoudsbeurt. Voor die paar watersporters die dat het afgelopen najaar nog niet hadden gedaan...

      Stappenplan buitenboordmotor onderhoud

      Stap 1
      Niet iedereen doet het, maar heb je bijvoorbeeld visdraad in je schroef gehad, demonteer dan in elk geval de schroef. Je kunt tegelijk de staat van de schroefas - splif - beoordelen en deze een likje vet gever Vraag eventueel bij je monteur om het in dikkere spline vet. Vergeet niet na het monteren van de schroef deze te borgen met een nieuwe splitpen.

      Stap 2
      De olie in het staartstuk tap je af door de bovenste en onderste plug los te schroeven. Komt er water of troebele, ondoorzichtige olie uit de onderste plug, raadpleeg dan je monteur. In beide gevallen is er water in je staartstuk gelekt, wat de tandwielen in je staartstuk aangetast kan hebben

      Stap 3
      Controleer of de schroeven van de pluggen nog steeds zijn voorzien van kleine pakkingringetjes. Steek vervolgens de tuit van de olietube in het onderste gat en knijp tot de olie bij het bovenste gat zichtbaar wordt. Door van onderaf te werken, werk je luchtbellen via het bovenste gat de deur uit. Laat de tube nog even zitten en schroef de bovenste plug erin. Haal dan de tube weg en draai snel de onderste plug erin.

      Stap 4
      Kijk behalve naar uiterlijke beschadigingen en corrosie op motor en staartstuk, ook naar de anode op het staartstuk. Is van de anode minder dan de helft over of heeft deze weinig houvast meer, vervang hem dan door een nieuwe. Controleer bovendien of het roostertje voor de koelwaterinlaat vrij is van vuiligheid en maak het eventueel schoon.

      Stap 5
      Hoger op het staartstuk, aan de achterzijde zitten kleine gaatjes. Tijdens het varen komt hier een fijne waterstraal uit, als indicatie voor de aanwezigheid van voldoende koelwater. Prik deze gaatjes door met een ijzerdraadje.

      Stap 6
      Maak draaipunten zoals de roestvast stalen bevestigingsknevels schoon en voorzie ze van een klein beetje nieuw vet. Ook het draaipunt tussen staartstuk en bracket is gevuld met vet. Pomp via de aansluitnippel eens in de twee à drie jaar met een vetpers wat vet bij.

      Stap 7
      Geef de bedieningshendel een likje vet en controleer tijdens het draaien aan de gasbedieningshendel of het kabeltje aan de onderzijde niet te soepel beweegt. Een beetje strak is prima.     

      Stap 8
      Controleer of de motor werkelijk in z'n werk geschakeld wordt als je de schakelhendel beweegt. Als de motor uit z'n werk staat, kun je de schroef vrij ronddraaien, zet je schakelhendel voor- of achteruit, dan kan dat niet. 

      Stap 9
      Een eventueel aanwezig benzinefilter wordt meestal niet jaarlijks vervangen. Maar als de motor tijdens het varen nogal onregelmatig loopt, dan is een verstopt benzinefilter de mogelijke oorzaak. In transparante filters kun je het vuil vaak zien zitten, bij de ondoorzichtige types niet. Vervanging uit voorzorg is dan de enige oplossing. Vraag je motordealer om de juiste filters. Kies bij tweetaktmotoren niet voor papieren filters. De tweetaktolie kan in het benzinefilter blijven hangen en het papier oplossen.

      Stap 10

      Haal de bougiekap los en draai de bougie met behulp van een steek-, ring- of pijpsleutel uit het motorblok. De bougie is voorzien van een gebogen stripje met daaronder een knobbeltje. Dit zijn de elektroden. Ziet de bougie er nog als nieuw uit, dan kun je de bougie na schoonmaken in principe weer gebruiken. Zijn de elektroden ingebrand of verkoold, dan is vervanging noodzakelijk. Maar het beste is eigenlijk de bougies sowieso uit voorzorg te vervangen.

      Stap 11
      Trek het startkoord helemaal uit - zonder benzinetoevoer - en houd het koord even vast in uitgetrokken toestand. Controleer het startkoord op slijtage. Het uittrekken van het startkoord gaat het makkelijkst als de nieuwe bougie nog niet is ingedraaid. Voorkom wel dat de bougiekap geen contact maakt met het metaal van de motor of met je eigen lijf. Dit in verband met de duizenden volts aan spanning op de bougiekap bij startende en draaiende motor.

      Stap 12
      Bij een tweetaktmotor zijn smeerolie en benzine met elkaar gemengd en sla je deze stap en stap 13 over. Bij de viertakt buitenboordmotor wordt de oude smeerolie verwijderd via de aftapplug, hoger op het staartstuk. Weet je niet exact waar deze zit, raadpleeg dan het instructieboekje. Als de olie is weggelopen, draai je de aftapplug weer op z'n plaats. Vaak is geen smeeroliefilter toegepast - het zijn net grasmaaiers - indien wel, vervang het filter.

      Stap 13
      Via de olievuldop vul je het carter van de viertaktmotor met door de dealer voorgeschreven smeerolie. Sommige professionals leggen de oliepeilstok tijdens het olieverversen bovenop de motor, als geheugensteuntje. De peilstok gaat pas weer op z'n plaats als de smeerolie erin zit.

      Stap 14
      Wanneer de motor klaar is, mag hij liggen. Met het onderste deel schuin naar beneden. Op viertaktmotoren zit vaak een sticker die aangeeft op welke kant hij het beste kan liggen. Zo voorkom je dat er smeerolie in het luchtfilter terechtkomt. De nieuwe Suzuki buitenboordmotoren hebben de eigenschap dat ze op alle zijden kunnen worden gelegd. Maar wil je het echt goed doen, dan plaats je je buitenboordmotor rechtop.


      Voorkom buitenboord motor reparatie

      Met deze 14 tips over onderhoud van je buitenboord motor ga je goed uitgerust het water op wanneer je dit wil. Bovendien voorkom je een dure buitenboord motor reparatie!

      Tips en tricks voor je boot

      Recente artikelen