Menu
0
Sluiten

Categorieën

Filters
    Dinsdag 27 Januari 2022

    Ankerlier opknappen

    Ankerlier opknappen? Het beste is om de ankerlier van het dek te schroeven en de ankerlier eens goed onder handen te nemen om de ankerlier zo een tweede jeugd te geven.


    Bijna alle ankerlieren zijn vervaardigd uit verschillende materialen zoals aluminium, RVS, brons en kunststof. Vooral op zout water kan er op de metalen onderdelen uit de ankerlier corrosie optreden. Dit tast zowel het uiterlijk als de werking van de ankerlier aan. 


    Als je de ankerlier van het dek hebt verwijdert is, is het verstandig om bij een stalen of houten schip de plek onder de ankerlier goed te conserveren. Zo kun je de ankerlier na de opknapbeurt weer met een gerust hart terug plaatsen op dezelfde plek. Even de oude kit weg krabben, de lak op schuren en weer in de primer zetten. Vervolgens weer aflakken en de ankerlier kan worden terug geplaatst. Maar eerst gaan we de ankerlier aanpakken!


    In wat oudere ankerlieren is de hoofdas van brons, bij jongere ankerlieren is de as van RVS 316. Als eerste begin je met het losnemen van de touwdrum. Deze is op de as geborgd met een centrale bout. De bronzen ring waarin de bedienigshendel steekt, laat zich het makkelijkst verwijderen met een schijventrekker.


    Het huis van de ankerlier is van gegoten aluminium, dat vaak is afgewerkt met een poedercoating. Bij moderne ankerlieren is het aluminium vaak geanodiseerd. Na het losnemen van de drum en bedieningsring kun je zien hoe de coating er aan toe is. Vaak is deze coating aangetast door de werking tussen brons en aluminium. 


    Aan de rechterzijde van de ankerlier maak je vervolgens de hoofdas vrij, door de spindel van de kettingrem geheel los te draaien. De buitenste, bronzen remring, de kettingschijf zelf en de binnenste remring komen nu vanzelf los. 


    Nu kun je de versleten coating verwijderen en herstellen. Dit lukt alleen als het complete wielhuis is gedemonteerd. Dat is ook nodig om de tandwielen te reinigen en een verse lik waterbestendig vet te geven. 


    Na het losdraaien van de zelftappers komt het deksel van het tandwielhuis omhoog door de veer van de terugloopblokkering. Bij het demonteren van de tandwielen moet je opletten dat de kunststof lagerbussen niet beschadigen. 


    De veer op de centrale as, met aan beide einden een nokkenring, kan zonder meer van de as worden geschoven. De twee conische tandwielen die dwars op de centrale as staan, kunnen worden losgenomen door vanaf de buitenzijde de roestvast stalen hulpassen van deze tandwielen los te draaien. De assen zitten met schroefdraad in het huis gemonteerd en zijn voorzien van een kop met zeskant. 


    Nu de centrale as helemaal vrij is om naar buiten te worden getrokken kunt je deze as er uit halen. Enige hindernissen hierbij zijn de spieën waarmee de onderdelen als de touwdrum en kettingschif op de as worden gefixeerd. Wip de spieën met een kleine schroevendraaier uit de speibanen en houd in de gaten welke spie waar hoort, want het zijn verschillende lengtes. 


    Een specialist kan de aluminium onderdelen voor jou stralen en conserveren. Wil je dit low budget doen, maak dan met schuurpapier de aluminium onderdelen schoon en gebruik daarbij een RVS borstel en ontvetter. Vervolgens spuit je de onderdelen in met een aluminium zinkcoating. Aluminium onderdelen die met buitenlucht of zeewater in aanraking komen kun je het beste met een twee-componenten zinkfosfaat primer behandelen. De afwerking gebeurt vervolgens met een 2-componenten DD-lak in de gewenste kleur. Voor het monteren van de ankerlier is het verstandig om de DD-lak minstens een week te laten doorharden op kamertemperatuur. 


    Na de behandeling kun je de ankerlier weer in elkaar zetten. Veel fabrikanten leveren schematische tekeneingen om te kunnen zien hoe jouw ankerlier weer in elkaar moet. Check dit altijd even van te voren. Wij kunnen je daar ook bij helpen. Met name de hoofdas vereist oplettendheid om niet verkeerd gemonteerd te worden. 


    Nu je ankerlier weer een nieuw leven heeft gekregen kun je de ankerlier weer monteren op de boot en ben je verzekerd van weer jarenlang anker plezier. Mocht je vragen hebben over deze werkzijze of een nieuwe ankerlier willen aanschaffen? Wij helpen je graag goed uitgerust het water op! 

    Tips en tricks voor je boot

    Recente artikelen

    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »